monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Proiectul Bike Sharing s-a poticnit: piste şi biciclete gratuite, abia la sfârşitul anului

Proiectul Primăriei Cluj-Napoca, Bike Sharing, este încă în derulare, deşi iniţial termenul avansat de finalizare era vara acestui an. Noul termen este sfârşitul anului. Până când în Cluj-Napoca vor exista piste de biciclete suficiente şi amenajate corespunzător, bicicliştii sunt nevoiţi să circule pe trotuare sau pe carosabil, riscând să fie accidentaţi de maşini sau să accidenteze ei pietoni.

Pistele pentru biciclete sunt ocupate de masini si pietoni

Lipsa pistelor pentru biciclete sau proasta amenjare a celor existente este cauză sigură de accidente pentru cei care au curajul să meargă cu bicicleta. Cel mai recent caz al unui biciclist care a ajuns în spital a avut loc vineri. Cristian Titan spune că s-a ales cu cinci copci în barbă şi un os fracturat în ureche în urma accidentului de bicicletă de pe Calea Turzii.

„Mi-e frică să circul pe şosea aşa că am mers pe trotuar, dar a ieşit o maşină care a blocat trotuarul. Aveam casca, circulam cu viteză mică, şi totuşi am cinci copci în barbă şi un os fracturat în ureche. Am petrecut toată ziua de vineri la UPU - ORL, neurochirurgie, maxilofaciale”, afirmă Cristian Titan.

Un alt clujean declară că în fiecare zi se expune riscului de a fi accidentat de maşini din cauza organizării necorespunzătoare a pistelor pentru biciclete.

„Eu folosesc bicicleta zilnic în drumul meu de acasă spre serviciu şi drumul cel mai scurt şi plăcut trece şi pe lângă hotel Napoca. Problema apare în intersecţia din faţa hotelului pentru că de cele mai multe ori şoferii nu acordă prioritate şi bicicliştilor. Fiindcă s-a repetat de prea multe ori să fiu la un pas de moarte şi pentru că înţeleg că nu este în plan construirea de piste de biciclete, aş propune măcar semaforizarea intersecţiei, astfel încât să nu existe acest pericol pentru biciclişti”, spune Radu Jiga, într-o sesizare adresată Primăriei Cluj-Napoca.

Pistele actuale, înguste şi fără continuitate

În momentul de faţă, pistele pentru biciclete sunt doar de formă, multe din ele fiind amenajate pe trotuare astfel că pietonii circulă nestingheriţi pe ele, iar şoferii îşi parchează maşinile fără jenă pe piste.

“Acum, pistele sunt amenajate foarte prost, nu au continuitate, nu au coerenţă, sunt pline de obstacole şi sunt pe trotuare cum este de exemplu pe Dorobanţilor sau Horea. Sunt înguste şi nu sunt semnalizate”, explică Radu Mititean, directorul executiv al asociaţiei Clubul de Cicloturism Napoca.

El adaugă că în mod normal o pistă ar trebui să fie lată de 1,5 metri şi 2,5 metri dacă are dublu sens, însă în momentul de faţă lăţimea este de multe ori mai mică de 1 metru.

59 kilometri de piste pentru biciclete, gata la sfârşitul anului

Problema lipsei pistelor pentru biciclete şi-ar putea găsi rezolvarea la sfârşitul anului odată cu finalizarea proiectului Bike Sharing, derulat de Primăria Cluj-Napoca, din fonduri europene. Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei afirmă că proiectul este acum în derulare şi până la sfârşitul anului va fi încheiat, cu toate că încă mai trebuie să se lucreze la amenajarea staţiilor şi pistelor pentru biciclete. Termenul iniţial pentru finalizarea proiectului era 16 august 2013.

Prin acest proiect vor fi instalate 50 de staţii self-service de biciclete, din care 44 în Cluj-Napoca şi 6 în Apahida şi Floreşti. De asemenea, va fi creată o reţea de 59,75 kilometri de piste (18,8 kilometri de piste separate fizic faţă de traficul auto sau pietonal şi 40,95 kilometri de trasee marcate prin semne de circulaţie, dar la comun cu traficul auto sau pietonal). În plus, vor fi cumpărate 540 de biciclete. Din orice punct al oraşului clujenii se vor putea deplasa gratuit în orice alt punct, pe baza unui card emis la cerere care permite ridicarea din staţie a unei biciclete şi depozitarea în punctul de sosire.

Bicicliştii nu au fost consultaţi la realizarea Bike Sharing

Reprezentanţii bicicliştilor sunt îngrijoraţi de modul în care va arăta reţeaua de piste şi staţii pentru biciclete la final deoarece nu li s-a cerut părerea pentru întocmirea acestui proiect.

“Primăria ne-a cerut opinia cu privire la punctele de amenajare a sloturilor pentru biciclete şi aşa am aflat de intenţia lor de a realiza acest proiect la care am tot încercat să ajungem, însă Primăria refuză să ni-l arate. Am câştigat şi un proces în acest sens, însă tot nu avem acces la proiect”, subliniază Radu Mititean.

Primul oraş din România cu o reţea de 500 de biciclete

La finalul proiectului Bike Sharing, Cluj-Napoca va fi primul oraş din România cu o reţea de 500 de biciclete.

“Sper să fim primul oraş din România care vom avea o reţea de 500 de biciclete care vor putea fi utilizate de cetăţenii Clujului pentru a merge dintr-o parte în alta a oraşului, pe o lungime totală de 58 de kilometri, ca piste. Vor putea utiliza bicicleta plecând dintr-un loc în altul şi lăsând-o în locuri special amenajate de către Primărie, încurajând astfel şi o altă formă de deplasare decât transportul în comun obişnuit”, declara Boc, săptămâna aceasta, într-un interviu pentru Agerpres.

Valoarea proiectului este estimată la 11.968.262,36 lei (fără TVA), din care 11.128 milioane de lei provin din fonduri europene şi 840.000 de lei de la Primărie.