monitorulcj.ro Menu

Actualitate

Clujul vrea inspirație? Exemplu pozitiv pentru Boc & Co: orașul care a interzis mașinile!

Sufocat de traficul infernal, administrația locală se zbate să scape Cluj-Napoca de mașini, căutând soluții și exemple peste tot în lume. Într-un colț al Europei, există un mic oraș demn de urmat, unde oamenii exclamă: „pentru mine, aici e Paradisul!”

Clujul vrea inspirație? Exemplu pozitiv pentru administrația Boc: orașul care a interzis mașinile!, sursă foto: gciencia.com

Primarul Emil Boc are plăcerea de a se inspira din proiecte internaționale, dar și slăbiciunea să compare Cluj-Napoca cu orașe din Europa, sau chiar de pe glob. În ianuarie, edilul făcuse o paralelă între inima Transilvaniei și Seul, promițând că „va apăsa butoanele” pentru a elabora strategiile de dezvoltare a Clujului având drept țintă următoarele trei decenii, pe modelul capitalei Coreei de Sud.

Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că Emil Boc a declarat „război” mașinilor, militând pentru prioritizarea transportului în comun și a mersului pe jos. Primarul dorește minimalizarea traficului auto, lucru deloc ușor într-un oraș în plină dezvoltare cum este Cluj-Napoca, cu peste 200.000 de mașini pe străzi. Iar dacă tot îi place edilului să „fure” din secretele orașelor care luptă pentru descongestionarea traficului și pentru sporirea calității vieții, Monitorul de Cluj oferă un exemplu demn de urmat de administrația locală.

Sunetul motoarelor, înlocuit de vocile umane

În orașul spaniol Pontevedra, care a oprit în întregime traficul în centru şi a impus reguli stricte de circulaţie la periferie, oamenii nu strigă unii la alţii, sau o fac mai rar. Practic, spaniolii nu mai sunt deranjați de turația motoarelor, de claxoane, de scârțâitul roților sau noxele nocive, dar nu mai au nici grija copiilor care ar putea sări în orice clipă în fața vreunei mașini.

Primar al orașului spaniol încă din 1999, Miguel Anxo Fernández Lores dezvăluie că, înainte de a-și începe mandatul, traficul depăşea, pe strada unde are amplasat biroul, peste 14.000 de maşini pe zi, potrivit businessmagazin.ro. Imediat după ce a devenit edil, Lores a pavat cu granit, într-o singură lună, toţi cei 300.000 de metri pătraţi din centrul medieval al orașului, care fusese „mort” înainte.

„A fost un oraş în declin, poluat, cu multe accidente. Majoritatea persoanelor care au avut şansa de a pleca, au făcut-o. La început ne-am gândit să îmbunătăţim condiţiile de trafic, dar nu am putut găsi un plan funcţional. În schimb, am decis să înapoiem spaţiul public cetățenilor şi, pentru a face acest lucru, am decis să scăpăm de maşini”, a precizat edilul spaniol, citat de The Guardian.

Parkinguri la periferie, fără mall-uri!

Administrația din Pontevedra a oprit mașinile care traversau orașul, desființând și parcările de pe străzi, mai ales că șoferii îngreunau și mai mult traficul căutându-și un loc de parcare. În locul parcărilor de la suprafață, din centrul orașului, s-au construit parkinguri subterane, la periferie, cu peste 1.600 de locuri libere. Ba mai mult, limita de viteză a fost redusă la 30 km/h.

„Dacă cineva dorește să se căsătorească în zona fără autovehicule, mirele şi mirele pot veni într-o maşină, dar toţi ceilalţi trebuie să meargă pe jos. La fel este şi în cazul înmormântărilor”, explică Miguel Lores, care se mândrește cu beneficiile numeroase aduse de aceste decizii radicale. Emisiile de dioxid de carbon (CO2) au scăzut cu peste 70%, trei sferturi din călătorii sunt efectuate cu bicicleta, iar populația orașului a crescut cu circa 12.000 de locuitori.

Pe lângă restricțiile de trafic, autoritățile locale din Pontevedra au refuzat să mai semneze aprobări pentru marile centre comerciale. Astfel, întreprinderile mici, care nu au rezistat presiunii crizei economice spaniole îndelungate, au reușit să supraviețuiască, ba chiar să înflorească. De asemenea, lucrările au fost finanțate pe plan local, nefiind primit niciun ajutor din partea administrației regionale, cu atât mai mult din partea Guvernului spaniol.

5 mil. € pentru a scăpa centrul Clujului de mașini

Revenind la Cluj-Napoca, administrația Boc și-a propus ca străzile Regele Ferdinand, Tipografiei, Sextil Puşcariu şi Emile Zola să fie reamenajate, în sensul eliminării traficului auto şi transformării acestora în zone preponderent pietonale. Proiectul municipalității se ridică la peste 5 milioane de euro. Astfel, Primăria municipiului Cluj-Napoca vrea să schimbe aproape în integralitate aspectul străzilor, încercând să redea orașul clujenilor.

În urmă cu doi ani, circulaţia rutieră pe latura vestică a Pieţei Unirii a fost închisă, municipalitatea luând decizia să transforme perimetrul respectiv în zonă pietonală. Astfel, Piaţa Unirii s-a mărit cu peste 12.000 de metri pătrați, spre bucuria multor clujeni. În schimb, Bulevardul Eroilor rămâne în continuare sufocată de sutele de mașini care trec zilnic prin zonă, chiar în inima orașului. Deocamdată, Centura Metropolitană este încă un vis îndepărtat al municipalității...