monitorulcj.ro Menu

Actualitate

„Fenomenul Pitești” pus în scenă de actori clujeni. Spectacolul se va juca la fostul penitenciar din Pitești

„Texte bune în locuri nebune” vine cu un nou spectacol inedit, care dorește să ilustreze ororirile prin care au trecut românii care au ajuns pe mâna torționarilor din închisoare Pitești.

În România, la începutul anilor 1950, a avut loc un experiment înfiorător, desfășurat în închisorile comuniste. Deținuții închiși acolo fiindcă erau ostili față de noul regim au fost supuși unor metode de reeducare, prin tortură. Prin aceste metode se dorea să se reducă la tăcere sau să se elimine românii „imprevizibili”: elevi, studenți, persoane intelectuale, persoane care ar fi putut să devină o forță de opoziție.

„Pe ei!”, cuvintele care au declanșat ororile de la Pitești

Pornind de la „Fenomentul Pitești”, experimentul de reeducare ce consta în distrugerea psihică a individului, a apărut ideea spectacolului „Pe ei!”. Spectacolul este  marca „Texte bune în locuri nebune”, proiect inițiat de actorul clujean Ionuț Caras, care dorește să valorifice, prin teatru, diverse locații. Astfel, „Pe ei!” se va juca în data de 17 septembrie, în fostul penitenciar din Pitești.

„PE EI!  Acestea au fost cele 2 cuvinte scurte care au declanșat ororile de la Pitești. O comandă pe care o adresăm de obicei câinilor atunci când atacă. Un ordin direct, rapid și cu consecințe înfiorătoare care ne urmăresc și azi, după aproape 70 de ani de la încheierea atrocităților. Demascare externă, demascare internă, reeducare, denunț, autocritică, tortura continuă – toți acești termeni care definesc o stranie știință a răului au, cred, ramificații și repercusiuni și azi, în 2019. Rudele celor uciși dar și rudele ucigașilor sunt printre noi. Torționarii așteaptă autobuzul alături de cei care și-au pierdut tații, frații, copiii. Poate că nici nu se cunosc, poate că se salută respectuos. Cine ești tu cu adevărat, tată? - iată o întrebare care apare în piesa Clasa noastră a lui Tadeusz Slobodzianek (autor care acum e interzis în Polonia). Această întrebare poate răscoli un om. Cine au fost părinții noștri? Dar bunicii? Dar străbunicii? În ce fel au fost implicați în marile prefaceri ale istoriei secolului trecut? De care parte a baricadei or fi fost? Cine poate ști... Am vrut initial să fac un spectacol care să aibă la bază falsul proces al lotului Țurcanu. Am renunțat la această idee. I s-ar da prea multă importanță unui criminal. Nu cred că merită atâta atenție (vom vorbi totuși despre Eugen Țurcanu, ca principal artizan al evenimentelor petrecute la Pitești). Am ales în schimb să insist asupra mărturiilor celor care au reușit să supraviețuiască Experimentului. Amintirile lor, destăinuirile incredibile și puterea de a îndura a acestor oameni, sunt lucrurile care m-au inspirat în crearea acestui scenariu. PE EI! se va construi la Cluj, la începutul lunii septembrie și se va juca la Pitești în cadrul Școlii de vară Fenomenul Pitești, ediția a VIII- a. Acum poate că e rândul nostru să spunem: PE EI!”, a explicat Ionuț Caras.

Distribuția spectacolului: Diana Buluga, Alexandra Cheroiu, Dragoș Ioniță, Viktor Hegedüs, Andrei Mărcuță, Alina Mișoc,  Bogdan Neciu, Szekely Tibor

Regia: Ionuț Caras

Scurtă istorie a „Fenomenului Pitești”

„Fenomenul Pitești” a reprezentat un experiment de reeducare ce consta în distrugerea psihică a individului. Această „operațiune” a început în 1949, la închisoarea de la Pitești. Deținutul nu trebuia să se „vindece” după eliberare, urmând a-și însuși un comportament comunist. Planul va fi posibil doar cu ajutorul torturii neîntrerupte și a sistemului torționar, când cel ce tortura stătea în aceeași celulă cu victima, până la îndeplinirea obiectivului propus. Suferința continuă făcea ca deținutul să își piardă personalitatea și demnitatea umană, ajungând la slăbiciune interioară, fapt ce favoriza implementarea în psihicul deținutului a unei conştiinţe sociale tipic comunistă. Astfel, tortura deţinuţilor era un mijloc, și nu un scop. Prin denunțare, datorită torturii neîntrerupte, cei chinuiți ofereau și numele altor așa-ziși „colaboratori” ai fostelor partide, mai ales ai Gărzii de Fier. Astfel, cei denunțați erau arestați la rândul lor de către Securitate și trimiși la Pitești, pentru reeducare. O parte din deținuți, deveneau din victime „călăi” (torționari).