monitorulcj.ro Menu

"Antifonia nu a cintat niciodata cintec politic"

Corul Antifonia s-a impus in cei 40 de ani de activitate la toate marile concursuri de gen din Europa si a adus la Cluj cele mai importante trofeeReporter: Cum s-a nascut ideea de a fonda acest cor?     Constantin Ripa: Eu, un nebun, si cu alti citiva nebuni ne-am propus sa cintam muzica contemporana. Dupa cum in anii '60 aparusera scriitori ca Nichita, Tomozei, Sorescu, Paunescu, in muzica au aparut compozitori care imediat au refacut legatura cu tehnicile din strainatate ca atonalismul sau serialismul, care la noi fusesera interzise. Erau Aurel Stroe, Anatol Vieru, la Cluj Cornel Taranu, Vasile Vieru, Valentin Timariu, Constantin Ripa daca doriti... Corurile si dirijorii nostri nu erau deloc pregatiti pentru asemenea muzica, asa ca piesele ramineau in sertare, era o ruptura intre creatie si interpretare. Atunci, trebuia sa apara aceasta formatie corala care cinta numai muzica contemporana.Cum a mers povestea corului mai departe?     Asta am facut 10 ani, in perioada aceea comunista, pina in '79. Atunci am inceput sa iesim la concursuri internationale. In 3 ani am cistigat tot ce s-a putut prin Europa. Avem acest palmares, pe care nu cred ca in Europa le are mai mult de unu-doua coruri. La concursurile grele se intilnesc coruri foarte bune. Am vrut sa demonstrez ca acesta e un cor celebru, un cor care a facut istorie, care a legat o traditie a cintarii corale si a acoperit o traditie pe care n-o acoperea nimeni. Apoi, corurile mai rasarite au capatat curaj si traditia a mers mai departe. Dupa ce am luat aceste consursuri, am inceput sa primim invitatii la mari festivaluri. Am luat contact cu cele mai mari personalitati din creatia celei de a doua jumatate a secolului XX. Jannis Xenakis, György Ligeti, Christoph Penderecki, Mauricio Kagel sau Luigi Dallapiccola si daca o formatie, cor sau orchestra din vechiul conservator din secolul XIX l-ar fi adus in Cluj sa il faca Doctor Honoris Causa pe Brahms sau Liszt, istoria ar arata altfel. Eu am adus asemenea oameni, Yehudi Menuhin, am cintat cu el de doua ori la Viena, Penderecki si inca 10-12 asemenea oameni care acum fac parte din istoria Academiei de Muzica "Gheorge Dima".Ce s-a intimplat dupa '89?     S-a schimbat in totalitate, a venit o mare libertate si a mers doar capacitatea noastra manageriala. Pina in '99 a mers foarte bine. Atunci a intervenit ceva la care nu ne-am asteptat. Sindicatele artistice din strainatate au constatat ca foloseau foarte mult munca anumitor artisti din tarile comuniste si ne plateau putin. Noi eram multumiti ca ne plateau drumul. Te duceai la Paris 4-5 zile, cintai si daca-ti mai dadeau si 100 de dolari sau de marci nici nu puteai dori mai mult. Astfel, nu m-a interesat niciodata cine era la putere, e un domeniu foarte abstract pentru mine. Au vrut sa ne plateasca la fel ca pe cei din tarile vestice, cu 500-1.500 de dolari. Aparent ne-au dat o mina de ajutor, dar in realitate ne-au ras. Toate cheltuielile pentru 40-50 de persoane erau imense. Am ramas atunci noi in tara noastra si ei in tara lor. Ne-am desfasurat apoi activitatea in tara, mai mult in judete de astea care nu au orchestre si Opera: Alba-Iulia, Zalau, Bistrita. Vrem sa le facem educatie muzicala, am reunit artisti de la academie, Opera Romana, Maghiara intr-un fel de orchestra Antifonia si cintam in aceste municipii. Este cel mai important cor la ora actuala din Romania, pentru ca, din pacate, Madrigalul e in cadere libera. Se poate spune ca e un fel de brand al Clujului.Ce inseamna numele corului?     Antifonia, cuvintul ca atare, vine din teatrul antic. Erau doua coruri, intr-o parte si in alta, care isi dau replici, un cint responzorial. Ei bine, intrebarea asta mi-o puneau comunistii si ma aratau cu degetul: faptul ca anti este anti. Pina la urma, si asta ne-a servit, pentru ca era un fel de "teapa", lumea intelegea ca aceasta muzica era de alta natura si trebuia ascultata altfel. La urma urmei, era vorba de libertate: asta este, asta ascult, nu vreau sa aud ce am mai ascultat inainte. La concertele mele nimeni n-a dormit.Cite ore pe saptamina alocati corului?     In mod normal 3, iar in perioadele cind avem un proiect 5. Am facut un regulament, mai mult o joaca, dar conteaza pentru disciplina: se da amenda la fiecare intirziere, lipsa nemotivata, necunoasterea partiturii sau vorbit la repetitii. Dirijorul plateste de 10 ori suma daca il incalca si ii imprumuta pe cei care nu au bani la ei...Cam cite casatorii se datoreaza activitatii la cor?     Cea mai mare parte a coristilor sint studenti. La fiecare promotie se intimpla una sau doua casatorii. Sint momente foarte grele, la fiecare 3 ani se schimba coristii si trebuie sa o iau de la inceput... Poate cea mai mare multumire e, totusi, faptul ca pentru ei momentele de la Antifonia sint cele mai frumoase amintiri din Conservator...Ati avut coristi care au ramas in strainatate?     Noi am avut aceasta sansa, ca ani in sir sa nu ramina nimeni. Le si spuneam ca nu doresc sa fiu trenul nimanui, am fi terminat cu iesirile. Era oricum nevoie de 18 aprobari pentru o plecare, de la autoritatile locale pina la cea a Cabinetului nr. 2. La ultimul turneu, in '87, ne-au plecat doua fete. Una ne-a facut mizeria sa plece inainte de concert, alta a disparut in noapte la vama, chiar cind intram in Cehoslovacia. Dupa acel an nu a mai plecat nimeni din tara vreo 3-4 ani in turnee. Eu nu am vrut nici o clipa sa parasesc Romania, am avut aceasta satisfactie pe care mi-o dadea activitatea la Conservator... Ati cintat pentru Ceausescu?     O singura data am fost chemati, in '73. Am compus o lucrare foarte spectaculoasa, am luat denumiri de lacuri si orase din lume care se striga de pe scena si din sala, care a fost refuzata, evident, la vizionarea industriala de la Casa Studentilor, cu regizori, cu tovarasii de la cultura si partid. Asa am iesit din schema. La Cintarea Romaniei am fost obligati sa mergem, ca sa aducem trofee. Faceam pe cameleonii si ne strecuram cumva. Nu corurile ar trebui blamate acum, nu ele erau de vina, ci cei care le puneau sa latre in fiecare dimineata cintece politice, cu Ceausescu. Antifonia nu a cintat cintec politic si stam drepti in fata istoriei ca nu am facut acest compromis. Probleme cu securitatea?     In ultimii ani, de prin '84 incoace, iti venea sa le plingi de mila securistilor. Erau innebuniti, lumea pleca si ei trebuia sa le dea drumul celor care primeau aprobare de sus. Veneau aici terorizati, aproape ca plingeau si intrebau daca ramine cineva. De unde sa stiu eu? Stiam ca am doi-trei informatori in cor, dar le spuneam asa: "Va rog frumos nu exagerati". Ei trebuiau sa toarne cite ceva foarte interesant. Le ziceam sa redea doar ce se intimpla. Astfel nu au fost probleme grave.V-ati vazut dosarul la CNSAS?     Nu am vrut asta. Sint sigur ca mie nu au ce sa imi reproseze, pentru ca nu am scris un rind. Nu am scris niciodata rapoarte si nu s-a intimplat nimic. Dosarul e treaba lor, la ce sa mai am deceptii, sa aflu ca cutare si cutare a turnat?Cum sint coristii de acum?     Tinerii sint la fel de entuziasti, dar pleaca mai des cu probleme care nu existau inainte. Studentii au joburi, fac doua facultati si atunci e mai greu pentru aceste activitati mai putin platite. Am facut o joctiune cu ansamblul coral condus de Ciprian Para. Cursurile de aici sint obligatorii, Antifonia functioneaza in interiorul acestui ansamblu, cu doi dirijori, lucram impreuna din toamna, deci supravietuim.    Corul Antifonia, 40 de ani de existentaCei care au trecut prin corul Antifonia in cele 4 decenii de la infiintare se vor intilni in acest weekend la Cluj si vor lua parte la o serie de recitaluri, discutii si un simpozion.Criza a dus la reducerea dramatica a fondurilor pentru aniversare, asa ca doar o mica parte din cei aproximativ 1.000 de fosti coristi vor putea fi primiti cum se cuvine de catre organizatori.     Corul Antifonia ii asteapta pe clujeni sa ia parte la aniversarea a 40 de ani de la infiintare. De la ora 12, Sala Studio a Academiei "Gheorghe Dima" (AMGD) din Cluj-Napoca va gazdui intilnirea antifonistilor. "Au trecut prin cor cam 1.000 de persoane. Am inceput sa dam zvonuri in tara, am fi vrut sa putem caza gratuit cam 300. Din bugetul de 30.000 de euro pe care speram sa il primim de la APCN (Administratia Fondului Cultural National), am strins din piatra seaca doar 4.000-5.000, cit pentru 50-75 de oaspeti, asa ca nu am insistat cu promovarea. Criza a cazut exact pe sarbatoarea noastra", a precizat prof. univ. dr. Constantin Ripa, compozitor si dirijor, fondator al corului.     Concerte in studio si la Muzeul Satului Deschiderea evenimentului va avea loc vineri, 26 iunie, de la ora 18.30, in aceeasi sala. De la ora 19, vor cinta corul Junior VIP, Cvartetul Transilvan, Ansamblul de percutie al AMGD si corul Cappella Transylvanica. Manifestarile vor continua simbata, 27 iunie, de la ora 10, cu simpozionul "Fenomenul Antifonia in contextul muzicii contemporane". De la ora 17, are loc lansarea cartii "Antifonia in extenso", de Bianca Tiplea-Temes, iar de la 19, un recital de percutie sustinut de Mircea Ardeleanu (Elvetia) si de corul Antifonia. Serbarea se muta duminica la sectia in aer liber a Muzeului Satului, unde va avea loc de la ora 11 un concert al ansamblurilor Icoane si Jidvei Romania. Corul Antifonia a cintat in tara si strainatate, a reunit artisti care au devenit renumiti mai tirziu si a adus la Cluj cele mai importante premii in domeniu din Europa.

comments powered by Disqus